tisdag 22 januari 2013

Botanisk utflykt


I söndags var jag på utflykt till en ekologisk odling i ett sånt där förskräckligt plasttält, som finns att läsa om längre ner. Mycket intressant var det och en hel vetenskap.  Innan vi fick komma in i tältet gick vi igenom en sluss, där det hängde stora "flugfångarpapper" på väggar och tak. Och vi gick på en matta som låg i vatten för att skorna skulle bli rena. Väl inne i tältet var det många lager olika material som stoppar dom onda insekterna.  Dom goda, som humlor och sånt planterar man in. Och den där eländiga vinden, som ofta blåser här nere är både en orsak till och förutsättning för att det ska fungera med plasttältsodlingarna.  Det var för svårt att odla utan tält och i tältet krävs vinden för att det inte ska bli alltför varmt.  Naturligtvis finns det i dom moderna anläggningarna fönster som öppnas med hjälp av ett dataprogram som läser av temperatur och allt annat varannan minut.


flugfångarpapper
Lager på lager

En mycket engagerad odlare berättar om sina produkter
små paprikor





gurkor
Efter rundvandringen bjöds vi på dom olika grönsakerna tillsammans med bröd och en riktigt god olivolja och sen shoppade vi loss på alla 
delikatesser


































Och när jag ändå är inne på växtlighet så måste jag visa den här fantastiska rosépepparbusken,  som växer på vår fina golfbana.









ps. ber om ursäkt för layouten, den skulle jag aldrig lagt ut under min professionella tid, men det här programmet kan jag inte hantera bättre. ds

2 kommentarer:

  1. Lite originell layout bara! Det gör inget! Så intressant att få komma in i de där tälten!

    SvaraRadera
  2. Ser ut som du har det bra! Själv tar vi oss fram i ena dagen snöstorm, andra dagen regn.../Marie

    SvaraRadera